Дорогі відвідувачі нашого сайту!
Давайте знайомиться.
Я вчитель з ОТМ МЦ «Промінь». Мій досвід роботи з дітьми з інвалідністю більше 16 років. Маю надію, що нас читають, як батьки так і спеціалісти, і у нас є прекрасна можливість поділитися досвідом, знаннями в роботі з нашими дітьми.
Сьогодні хочу розповісти вам про велике значення образотворчої діяльності для корекції моторних і інтелектуальних порушень у дітей. Чому? Тому що це продуктивна діяльність дитини. Це те, що можна побачити, потримати в руках, це результат. «Ось, дивіться, я це зробив, у мене вийшло, я молодець! Я так довго до цього прагнув! Я переможець! Я хочу ще!» І дитина хоче ще і ще отримати ці емоції, відчути цю гордість за себе, відчути знову цю впевненість в своїх силах. Ви розумієте про що я?
Фахівці різних профілів, за допомогою ОТМ, можуть скорегувати багато проблем у дитини. Образотворче мистецтво це місток між вами і дитиною і вирішенням поставлених корекційних завдань: наприклад, розвиток дрібної моторики (що вирішуємо? Так масу всього ми вирішуємо: будь ласка – навчальна задача для дефектологів – готуємо руки до письма.


Колеги – дефектологи і психологи – стимулюємо роботу головного мозку! (А це такі розумові процеси як: аналіз, синтез, порівняння, орієнтація в просторі, розвиток фантазії і сприйняття), вирішуємо проблему емоційного стану дитини. Далі. Логопеди? Будь ласка: активізація мовних центрів, стимуляція активної речі, розвиток речового дихання!). Колеги – фізичні реабілітологи – дихальна гімнастика, правильна постава.
Для соціальних працівників: процес спільного малювання це участь у спільній діяльності, формування емоційного і ділового спілкування між дитиною і дитиною, дитиною і дорослим. Ознайомлення дитини з навколишнім світом, розвиток і адекватізація його уявлень, розширення сфери інтересів. Розвиток невербальних і вербальних засобів комунікації (ось вам і соціалізація).
Колеги, звичайно ж, кожен з нас, напевно, зіткнувся з такою проблемою, як повна відсутність, на початковому етапі, інтересу до занять, труднощами залучення. Це, звичайно ж особливості і специфіка сприйняття наших дітей, пов’язана з проблемами їх здоров’я і розвитку. Як я намагаюся вирішувати ці проблеми:
Перше це проведення занять тільки в ігровій формі. Гра це чарівна паличка, помічник для проведення занять і досягнення цілей.
Друге: Призи та стимули в кінці або під час заняття(все індивідуально і залежить від дитини і її особливостей). До речі, дуже допомагають в роботі з усіма дітьми, але особливо з дітьми з аутизмом. Призи це не обов’язково їжа, а, наприклад, у мене є дитина з аутизмом, віна обожнює грати з фарбами (у мене столи з пластика і він просто пальцями набирає гуаш і потім мазюкає, як йому хочеться, по столу руками, змішує, перемішує і т.д. Це стимул для кінця заняття). Вона любить коли я його знімаю ,і дивиться на себе під час роботи в живому режимі.( Це стимул під час заняття). Так ось, ми заздалегідь домовляємося – ти робиш то, що я тебе прошу, а потім ти отримуєш те, що хочеться тобі. Іншій дитині (його стан ментального здоров’я це дозволяє), я наприклад, даю покористуватися клейовим пістолетом. Ну і так далі, у кожного своє, ну а з ким – то без печива не домовишся, є і таке.
Третє: Використання нетрадиційних технік малювання з нашими дітьми.
Чому? Пояснюю:
– не мають вікових обмежень і протипоказань у використанні;
– не вимагають спеціальних здібностей чи навичок, (І це важливо, ми не ставимо собі мети виховати Ван Гогів і Да Вінчі) у нас інші цілі.;
– є засобом невербального спілкування;
– є засобом зближення, створюють атмосферу довіри, прийняття, дозволяють розвивати цінні соціальні навички;
– формують позитивні емоції, допомагають підвищити самооцінку;
– допомагають сформувати нові інтереси, на які дитина, можливо, зможе (а ми використовуємо будь-які можливості) потім спиратися в повсякденному житті і які можуть допомогти її подальшому розвитку;
– є важливим фактором тренування сенсомоторних навичок, образного, асоціативного, просторового мислення, пам’яті та інших функцій;
– ці техніки не втомлюють дітей (це для нас теж дуже важливо), практично у всіх зберігається висока активність, працездатність протягом усього часу, відведеного на виконання завдання.
-Ну і не можна не відзначити, як ці заняття стимулюють позитивну мотивацію, викликають радісний настрій, знімають страх, страх не впоратися з процесом малювання, результат буде в будь-якому випадку.
Що ще можу запропонувати цікавого і корисного в роботі з нашими дітьми: я зробила собі альбом з добіркою адаптованих завдань під наших дітей. Що я зробила, для того, щоб мені з ним було зручніше працювати, щоб він був не одноразовий, і щоб мені не потрібно було постійно шукати, де собі відксерокопіювати завдання, де знайти стільки паперу.
Ну, і в загалі, щоб мінімізувати всі ці проблеми, я просто заламінувала кожен лист. Тепер малюй – стирай – малюй, і знову стирай, і так до нескінченності. Недешево, але один раз і надовго.
Дякую за увагу, вчитель з ОТМ Пантус В.М.